Homme, 26. mail saab üks valge laik Hiiumaa lääneranniku merekaardil ametliku ankrumärgiga sadamakoha – avatakse Kalana jahisadam. Pidustused kestavad kella 15.00 päeval kuni 02.00 öösel.
Kalana jahisadama rajatised Hiiumaa läänetipus Kõpu poolsaarel said valmis 2022. aasta detsembris, kuid ametlik sadama avamine toimub nüüd. Täpsem info programmist ja ajakavast siit: https://hiiumaasadamad.ee/sundmused/kalana-jahisadama-pidulik-avamine
Kalana neemetipp Hiiumaal Kõpu poolsaarel on vägagi ainulaadne koht. Läänekaartest ümbritseb Kõpu poolsaart avameri ning lähimate Rootsi saarteni on üle saja meremiili. Autosõit Kalanast mööda maanteed Kärdlasse ja muudesse Hiiumaa asustatud paikadesse võtab rahuliku kulgemise korral peaaegu tunni ning ka hiidlased ise pidasid Kalana tippu pikka aega kohaks, kuhu ainult surfajad ja muud ekstreemturistid tahavad minna. Nüüd avatakse Kalanas Läänemere kõige uuem jahisadam ning SA Hiiumaa Sadamad võib seal uhkusega oma lipu masti tõmmata.
Viimase 12 aasta jooksul Eesti väikesadamate võrgustiku välja ehitamist koordineerinud projektijuht Jaano Martin Ots ütles, et kui ta Kalana sadama korda tegemise vajaduse kunagi aastate eest väikesadamate kontseptsiooni koostamisel päevakorda tõi, peeti seda ebareaalseks ideeks.
Tänaseks on Kalanast saanud aktiivse kogukonnaga tegus piirkond, kus on olemas oma kool, majutus- ja toitlustusasutused, nüüd ka sadam.
„Läänemeri ühendab ja Kalana lähendab. Meri ühendab mereäärseid rahvaid ning sadamad on selle ühendustee väravad. Kalana sadam lähendab meid läänenaabritele terve päevateekonna võrra, lihtsustab Läänemere keskosas seilavate väikelaevajuhtide teekonnavalikut ja suurendab turvatunnet, kui vaja halva ilma eest varju otsida. Kalana jahisadama valmimisega täitus järjekordne oluline etapp Eesti ranniku väikesadamate võrgustiku visioonist „Sadam iga 30 meremiili järel“. Hiiumaale saab nüüd purjekaga niimoodi ringi peale seilata, et ei pea kartma ööseks merele jäämist,“ rääkis Ots.
Hiiumaa turismiklastri juht Kristel Üksvärav lisas, et Kõpu poolsaar on üks Hiiumaa kiiremini arenevaid ja hinnatumaid elupiirkondi.
„Muidugi on Kalana tähtis sadamakoht läänest saabuvatele merematkajatele, kuid sama tähtis on Kalana sadam ka Hiiumaa külastuskeskkonna ja üldise taristu jaoks. Paljud kohalikud põliselanikud ja uushiidlased on ka ise meresõitjad, hobikalastajad, purjetajad, surfajad, sukeldujad või niisama merenautlejad. Kalana jahisadam annab neile võimaluse hoida ja kasutada oma veesõidukit kodulähedases turvalises kodusadamas,“ selgitas Üksvärav. Tema sõnul moodustab sadam kogukonna kooskäimiskoha ja pidepunkti, olles tõmbekeskuseks nii kultuurisündmustele kui ettevõtlusele. Sellest tekib sünergia, mis toidab piirkonna regionaalset arengut. Üheks sellistest teenustest on Kalana jahisadama tankla, mis teenindab nii meritsi kui maitsi saabuvaid kliente.
„Sadamas alustatakse hooaega ning tehakse muinastulede öö lõket, võetakse vastu uut aastat, tähistatakse jaanipäeva ning peetakse muud kogukonna jaoks olulised üritused. Sadam toob külastajaid puhkekülale, restoranile ja jalgrattalaenutusele, turismisihtkoht ja vaatamisväärsused aga toovad uusi merematkajaid Kalana sadamasse,“ loetles Üksvärav.
Sa Hiiumaa Sadamad juhatuse liige Kai Kallas rõhutas, et sadam on multifunktsionaalne taristuosa, mis võimaldab turvalisema, mugavama ja kiirema pääsu maalt merele ja vastupidi ka kõigile riigistruktuuridele ja kodanikuühendustele, kes seda vajavad: vabatahtlikud ja riiklikud merepäästjad, politsei- ja piirivalveamet, kaitseliit, keskkonnaamet, navigatsioonimärgistuse paigaldajad-hooldajad, mereteadlased, avamereettevõtlusega tegelejad ja paljud teised, kelle ülesanded eeldavad merel tegutsemist.
„Ja muidugi on sadam koht, kust saavad alguse mereharidus, teadlikkus mereohutusest ja merekultuur laiemalt. SA Hiiumaa Sadamad haldab Kärdla, Orjaku, Sõru ja Kalana sadamaid ning meie sooviks on, et kõigis neis toimuksid purjetamise algõppe kursused ja soovitavalt ka treeningud. Et neis sadamates tegutseksid vabatahtlike merepäästjate ühingud ning kohalikud kogukonnad korraldaksid seal oma kultuuri- ja meelelahutusüritusi,“ ütles Kallas.
Kalana sadama ehitushanke maksumus on ligi 1,1 miljonit eurot. Ehitust rahastati mitmest allikast. Suurim osa, üle 660 000 euro saadi Interreg Est-Lat toetusmeetmest EastBaltic Harbours, projekti omaosaluse 117 000 eurot panustas Hiiumaa vald. Kuna tööd läksid ehituse käigus kallimaks, eraldas Hiiumaa vald lisatoetusena täiendava rahastuse 465 000 euro ulatuses. Sadamasse rajatava kalurite kai ja slipi ehitust toetas Euroopa merendus- ja kalandusfond 142 000 euroga, sadama arendamine jätkub tankla ehitusega.